Oldalak

2011. november 29.

Ebben hol a tök???? - Kenyérlángos avagy töki pompos vagy langalló


Bor- és gasztrofesztiválok, adventi, karácsonyi vásárok… mi a közös bennük? Egy illat, egy érzés… Az ilyen eseményeken, főleg az őszi-téli időszakban tudatosan keresek egy helyet, ahol ez az ismerős illat fogad… sülő kenyér, a füstölt szalonna, és illatos hagyma isteni kombinációja.

Igaz, hogy kemencém nincsen itthon, de ez nem tartott vissza attól, hogy belevágjak itthon is a töki pompos, azaz kenyérlángos (egyes helyeken langalló) elkészítésébe.
Első alkalommal a tészta elkészítéséhez simán pizza alapreceptet használtam. Viszont nem pont olyan lett, amilyet szerettem volna.  Elkezdtem a neten vadászni, nézegetni, igazából mindenhol a pizzatésztához nagyon hasonló recept az alapja  lángosunknak, a különbség annyi, hogy héjában főtt burgonyát is kell tenni a tésztába...  Nosza, akkor készítsük így! Innentől kezdve nem is volt kérdés, hogy ez lesz a következő családi vacsora… A húgomék jöttek hozzánk, kérdezték, mit készítek? „Tökipompost” válaszoltam…  Na, kisültek a lángosok, nagyban falatozunk, erre megszólal a húgom: Te, hol van ebben a tök? Mert én sehol sem érzem… :)
Szóval miért is hívjuk akkor töki pomposnak? A kíváncsiságom nem hagyott békén. Utánanéztem, és azt találtam, hogy Tök helységből származik, a pompos pedig azt jelenti: kenyérből kiszakított darab…    A feltétet mindenki ízlésének megfelelően variálhatja, szerintem a legfinomabb a hagyományos tejföl, füstölt szalonna, lilahagyma, és sajt kombináció… De Tokajban, ahol legutóbb  ettük, többféle feltéttel lehetett kérni (pl:kolbász, zöldségek, füstölt tarja) A tejfölbe összenyomott fokhagymát is tehetünk, úgy még finomabb (de kevésbé csók- és társaságálló)

Tökipompos

Hozzávalók 4 személyre:
·         50 dkg finomliszt
·         2,5 dkg friss élesztő (vagy fél csomag szárított)
·         2 db héjában főtt burgonya
·         1 evőkanál olívaolaj
·         langyos víz
·         1 kávéskanál nádcukor
·         ízlés szerint só
·         feltétnek: tejföl, füstölt mangalicaszalonna, lilahagyma, füstölt tarja, sajt, esetleg fokhagyma
Elkészítés:
  1. Az élesztőt a cukorral elkevert langyos vízben felfuttatom. A lisztet átszitálom, közepébe mélyedést készítek, beleteszem az áttört főtt burgonyát, a felfuttatott élesztőt, az olajat, és ízlés szerint sót (ebbe kb 1 ½ kávéskanállal tettem). Először a robotgép dagasztókarjával összedolgozom,  addig, amíg a tészta elválik az edény falától, utána deszkán még kicsit átdolgozom, hogy szép sima legyen a felülete és levegős legyen. Langyos helyen, kelesztőtálban duplájára kelesztem. 
  2. Ha megkelt, picit átdolgozom, de csak éppenhogy! A tésztabucit kettéválasztom, és tepsi méretűvé nyújtom. (Ebből az adagból 2 tepsivel tudok készíteni, a tésztának sütés előtt kb. 1 -1 ½ cm vastagnak kell lennie.) 
  3. Előmelegítem a sütőt, és amíg melegszik, addig is pihentetem a tésztát. Majd a 200 fokra (légkeverés) előmelegített sütőben szűk 10 perc alatt elősütöm. Majd rápakolom a feltéteket, jelen esetben a fokhagymás tejfölt, szalonnakockákat, szeletelt lilahagymát, és a sajtot, majd visszatolom a forró sütőbe, és addig sütöm, amíg a tetején megpirul a sajt.  
Tökipompos

megjegyzés: a képen szereplő kenyérlángos a hétvégén kimaradt kb 13 dekányi burgonyapüréből készült, teljesen jól működött a dolog! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése