Oldalak

2011. november 28.

Az első vasárnap angyala – Hallelujah…



„Négy héttel karácsony előtt valami nagyon fontos dolog történik: egy angyal kék köpenybe öltözve leszáll az égből, hogy közelebb húzódjon az emberekhez. A legtöbb ember ezt észre sem veszi, mert túlságosan el van foglalva mással. De azok, akik jól figyelnek, meghallják a hangját. Ma van az első napja, hogy az angyal először szól, s keresni kezdi azokat, akik meg tudják és meg akarják hallgatni őt…”


A mostani hétvégém az Adventre való készülődéssel is telt. Egyik kedvenc kalácsomat készítettem el, ami mindig nagy sikert arat a karácsonyi ünnepi időszakban. Mi is lehetne más, az olaszok ünnepi kalácsa, a Panettone… ahhoz, hogy olyan szép magas legyen, mint amilyen a boltban, dobozban kapható, kellene egy speciális sütőforma, amivel én még itthon Magyarországon nem találkoztam. Úgyhogy találékonyságunkat kell, hogy elővegyük ehhez a recepthez. Nálam készült már kuglófformában, koszorúformában, megfonva… de az persze úgy nem az igazi Panettone… sokan írják a magas lábos variációt is, én ezt még nem próbáltam, mert nincsen olyan fazekam, amit sütőben is használhatok. Tehát továbbra is tanácstalan voltam… Mígnem, pár hete az egyik bevásárlóközpontban rábukkantam egy kisméretű (szerintem kb. 16-18 cm átmérőjű) kapcsos tortaformára…Innentől kezdve már csak annyi volt a dolgom, hogy sütőpapírral duplájára magasítsam a falát, hogy a megkelt tészta felfelé tudjon növekedni. Többfajta receptet kipróbáltam már, nekem a következő összeállítás vált be a legjobban:

Hozzávalók egy 16-18 cm átmérőjű formában sült kalácshoz:
A tésztához:
·         40 dkg finomliszt
·         2,5 dkg élesztő
·         kb. 2,25 dl tej
·         7,5 dkg kristálycukor
·         csipet só
·         1 citrom reszelt héja
·         1 csomag vaníliás cukor (igazi vaníliával készült!)
·         3 tojássárgája, +1 a lekenéshez
·         10 dkg vaj 
·         10 dkg mazsola
·         5-5 dkg cukrozott narancs- és citromhéj vagy cukrozott vegyes aszalt gyümölcs
    A tetejére:
    3-4 dkg olvasztott vaj, 1 csomag vaníliás cukor (igazi vaníliával készült!)
A forma kikenéséhez vaj, liszt

Elkészítés:

  1.  Az élesztőt 1 dl langyos tejbe morzsolom, 1-1 kiskanál cukrot és lisztet szórok bele, és meleg helyen kb. 15 perc alatt fölfuttatom. A lisztet átszitálom, mikroban langyosra melegítem, elkeverem egy nagy tálban a sóval és a reszelt citromhéjjal. A vajat mikroban óvatosan megolvasztom. A tojások sárgáját összekeverem a cukorral, vaníliás cukorral, hozzáadom a megmaradt tej egy részét. Ezután a lisztes keveréket robotgéppel elkezdem dagasztani a tejes élesztővel, a tojásos-cukros keverékkel, az olvasztott, de nem forró vajjal, közben apránként adom hozzá a maradék langyos tejet is, de nem öntöm bele egyszerre, mert lehet, hogy nem kell az összes. Ha nagyon ragadna, pici lisztet szórok még hozzá, de nem szabad túl sokat, hogy lágy, rugalmas maradjon a tészta. Szép hólyagosra kidolgozom, míg sima felülete szépen elválik az edény falától. Lisztezett kelesztőtálban, lefedve, meleg helyen a duplájára kelesztem (kb. 50-60 perc)
  2.  A tészta kelési ideje alatt a következőket készítem elő: a mazsolát beáztatom langyos vízbe vagy rumba. A formát kivajazom, kilisztezem. Mivel én tortaformában készítem, sütőpapírból készítek egy magas peremet, amit a kapoccsal a forma aljához rögzítek, és úgy vajazom ki az edényt, hogy a papírt is bekenem. A nagyobb aszalt gyümölcsöket apró kockára darabolom (például aszalt sárgabarack).
  3. Ha szépen megkelt a tészta, lisztezett deszkára borítom, rácsapok egyet, majd finoman átgyúrom. Gyúrás közben folyamatosan adom hozzá az alaposan lecsepegtetett mazsolát, a citrom - és narancshéjat, vagy egyéb aszalt gyümölcsöt. Ha szépen eloszlott benne, az előkészített formába teszem, tetejét kereszt alakban bemetszem. Újra kelesztés következik, kb fél óra, de legalább addig, amíg melegszik a sütő, amit ilyenkor szoktam bekapcsolni 200 fokra. (légkeverés)
  4. Sütés előtt megkenem a tetejét tojással. Amint betoltam a sütőbe a tésztát, leveszem a hőmérsékletet 170-175 fokra. Ha sütés közben nagyon pirulna a teteje, lefedem alufóliával. Körülbelül 35-40 percen át sütöm. Ezután a tetejét, a bevágás mentén a vaníliás cukorral édesített, olvasztott vajjal gazdagon megkenem, és kb. 10-15 percre visszatolom a sütőbe. Néha szórok rá ilyenkor egy kis szeletelt mandulát is. Tűpróbával azért le szoktam ellenőrizni a kalács elkészültét.

Egy fontos és hasznos trükk: a sülés idejére a sütő aljába teszek egy tűzálló tálban vizet, mert attól lesz finom puha a kész kalács! Ha elkészült, tiszta konyharuhával lefedem, és úgy hűtöm ki.
Szépen becsomagolva, szalaggal átkötve ajándéknak is kiváló!

Panettone

Jó étvágyat! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése