Oldalak

2012. április 17.

Csokoládés mandulapraliné torta


A múlt héten megvettem a Good Food Világkonyha áprilisi számát. Bár az első lapszámtól nem voltam elragadtatva, azért voltak benne használható ötletek. Ez a második viszont nagyon tetszik, tele van finom zöldséges ételekkel, és külön szentelnek 7 oldalt csak csokis édességeknek, ami számomra - csokiimádó lévén -  rendkívül dícséretes!
A receptek tulajdonképpen kis csavarral ugyan, de alapreceptek, úgy értem, bárki könnyen elkészítheti őket, nem bonyolultak. Nekem most a csokoládés-mogyorós pralinétorta indította be a fantáziámat, mivel már terveztem, hogy mandulapralinés bonbont készítek, így kapóra jött, hogy akkor torta is lesz, meg bonbon is - két legyet egy csapásra! (sokkal bonyolultabbnak tűnik amúgy a recept elolvasva...) A különbség a csonthéjas alapanyag, hozzám valahogy a mandula közelebb áll, de azért mogyoróból is szoktam sütni, vagy bonbonozni. És most is csak mandulám volt itthon, így egyértelmű volt a szitu... Bár meg kell mondjam, rendkívül vonzó az újságban a csokoládéfelfújt, és a csokimousse is, de azt majd máskor....
Nagyon szimpatikus volt a receptben egyébként a mandulaliszt (vagy darált mandula) használata az alaptésztában. Csak sejtettem, hogy jót tesz neki, és be is igazolódott a feltevés, sokkal könnyedebb lett a süti, mintha csak simán liszttel készült volna...




Csokis mandulapraliné torta

Hozzávalók egy kb 22-24 cm-es formához:
(én piteformát használtam)

az alaptésztához:
  • 15 dkg hideg vaj
  • 10 dkg nád porcukor (magyarul: nádcukor ledarálva)
  • 20 dkg liszt
  • 7 dkg darált mandula vagy mandulaliszt
  • 1 db tojás

a töltelékhez: 
  • 8 dkg blansírozott, szeletelt mandula
  • 5 dkg + 4 ek nád porcukor
  • 20 dkg magas kakaótartalmú csokoládé (50-70%-os, én most a bonbonkészítéshez is használt Callebaut étcsokit használtam. szerintem csak nagyon fanatikusok készítsék el 70%-osból!!!)
  • 10 dkg vaj
  • 2 ek amaretto likőr (az eredeti recept brandy-t ír)
  • 1 egész tojás
  • 3 tojássárgája

Elkészítés:

  1. A tésztához villámgyors mozdulatokkal elmorzsoljuk a vajat a cukorral, liszttel, mandulaliszttel, majd a tojást is hozzáadva összegyúrjuk. Nem kell sokáig dolgozni rajta, mert különben a vaj megolvad és nehéz lesz a tészta! A lényeg, hogy egyneművé összeálljon. Ha kész, hűtőbe tesszük egy órára.
  2. Pihentetés után a formához igazítva kör alakúra kinyújtjuk, majd belenyomkodjuk a formába, a túllógó részeket késsel levágjuk, ha a tészta elszakadna közben, a "nyesedékkel" javíthatjuk. Tegyük 10 percre mélyhűtőbe...
  3. A sütőt melegítsük elő 200 fokra (légkeverés: 180 fok, gázsütő: 6 fokozat). A tésztára tegyünk egy sütőpapírt, és szórjunk rá szárazbabot (ezt úgy hívják, hogy vakon sütés, ettől nem púposodik fel a tészta) Süssük így 10 percig, majd a babot levéve még 10 percig, míg aranyszínűre sül. Amikor kész, tojásfehérjével kenjük le, ez megszikkad rajta a hűlés során, így ropogós marad. Ha ezzel megvagyunk, tekerjük le a sütőt 160fokra (légkeverés:140 fok, gázsütő:3-as fokozat).
  4. Egy száraz serpenyőben óvatosan pár perc alatt pirítsuk aranyszínűre a mandulát, majd mikor elkezd színesedni, szórjuk rá a 4 ek cukrot, és karamellizáljuk, majd öntsük egy sütőpapírral bélelt tepsire, hogy kihűljön. Robotgéppel aprítsuk morzsásra.
  5. Vízgőz felett olvasszuk fel a csokoládét a vajjal és az amaretto likőrrel. (ezt én úgy szoktam, hogy lábosba ujjnyi vizet teszek, rá egy fémtál, ami ráillik, és amikor elkezd gyöngyözni a víz, már el is zárom, a meleg szépen megolvasztja a csokit, nem ég meg!) Ugyanezen lábos fölött egy másik tálban a tojást, tojássárgákat és a cukrot gyöngyöző vízgőz fölött keverjük habosra, majd óvatosan forgassuk bele a langyos csokiba.
  6. A kész tortalapra rászórjuk a karamellizált mandulamorzsa felét, rásimítjuk a csokis krémet, majd 15-20 percig sütjük. 
  7. A kihűlt tortát  a maradék mandulamorzsával meghintve tálaljuk. 
Jó étvágyat!



....és a végére egy kis meglepetés bonbon: dupla adag mandulamorzsát készítettem, a fele ment a tortába, a másik adagot pedig tovább aprítottam teljesen krémesre - egy kevés semleges ízű olajjal - majd olvasztott tejcsokival elkevertem, kihűtöttem, és betöltöttem bonbonba. Isteni volt!!! :-)




5 megjegyzés:

  1. Gyönyörűek a bonbonok!!! Meg a torta is :) A pralinét én is nagyon szeretem, most a diós a kedvenc :)

    VálaszTörlés
  2. szia! ne haragudj de biztos, hogy a krémbe 80 dkg és nem pedig 80 gramm kell? kicsit sokallom...

    VálaszTörlés
  3. Ágota, igazad van, elírtam, 8 dkg azaz 80 g! Elnézést!

    VálaszTörlés