Oldalak

2012. március 26.

A balerina szoknyája


Korábban ezzel a süteménnyel rengeteget szemeztem... mindezt azért, mert a karácsonyi habcsókjaim, illetve a Rákóczi-túrósra készített fehérjehabos próbálkozásaim rendre kudarcba fulladtak. Folyton ragacsos, puha massza lett a végeredmény, bárhogy szárítottam, és sütöttem alacsony hőfokon. Ugyebár kívül ropogós, belül puha, omlós, kissé mousse-szerű végeredményt vártam mindig, de valamiért nem jött össze sosem.
Ezért, bár nagyon vonzott a Pavlova-torta, sokáig nem mertem kipróbálni.
Aztán utánanézve a dolognak, rá kellett jönnöm, hogy ez a torta nem csupán tojásfehérje és cukor, hanem kerül bele jó minőségű fehérborecet, vagy a csokis változatokban balzsamecet, illetve vagy kukorica keményítő, vagy kukoricaliszt, esetleg sima étkezési keményítő, ezektől marad meg a tartása. Már az első próbálkozás alkalmával sikerrel jártam, abszolut nem nehéz megcsinálni, és tényleg isteni a Pavlova! Azóta már több változatban készült, és a legutóbbi családi összejövetelen is bezsebelhettem a bókokat érte!
A torta tulajdonképpen habcsóktorta tejszínhabbal és friss gyümölcsökkel gazdagítva, brilliáns kombináció! Nekem kellemes csalódás volt, kicsit féltem, hogy túl édes, tömény a végeredmény...de nem, a gyümölcs kiválóan ellensúlyozza a habcsók és a tejszínhab édességét!

Anna Pavlova a leghíresebb orosz balerina volt, ezt a tortát az Ő tiszteletére készítették először, utalva szoknyájának habosságára, könnyedségére. A hattyú halála az Ő előadásában minden idők legnépszerűbb táncszólója a mai napig... Életéről egy kisebb összeállítás itt található.

Én most a Pavlova-tortát narancsos-fehércsokis változatban készítettem:


Hozzávalók 1 nagy vagy 4 kisebb tortához:

  • 4 tojásfehérje 
  • 4 ek. nádcukor 
  • csipet só
  • 1 ek fehérborecet
  • 2 kk kukorica liszt (az eredeti receptben kukoricakeményítő szerepelt, én ezt cseréltem le, mert keményítő nem volt itthon, kiválóan működött!)
  • 1 tk vaniliakivonat, vagy 1 kk vaníliás cukor (lehetőleg igazi vaníliával készült)
  • 5 dkg apróra vágott fehércsokoládé
  • 3-4 dl habtejszín
  • kevés cukor a tejszínhabba
  • szükség szerint habfixáló, ha netán nem boldogulunk a tejszínhabbal
  • idénygyümölcs, jelen esetben narancs, gerezdekre szedve, kifilézve

Elkészítés:

A sütőt előmelegítjük 180 fokra.
Egy sütőpapírra 1 nagyobb, vagy 4 kisebb átmérőjű kört rajzolunk, majd megfordítva a sütőpapírt sütőlemezre tesszük. (Ehhez használhatunk sablont, tortaformát...)
A tojásfehérjét elkezdjük habbá verni, beleteszünk egy csipet sót, majd amikor kissé már felverődött, hozzáadjuk kanalanként a cukrot, és kemény, csúcsos habbá verjük. 
Óvatos keverés közben hozzáadjuk a fehérborecetet, a kukoricakeményítőt, vagy lisztet, vaníliakivonatot (ha a vaníliás cukrot használjuk, azt a cukorral együtt az elején adjuk a habhoz!), majd a legvégén beleforgatjuk a fehércsokit is.
 A habot a sütőlemezre halmozzuk a köröknek megfelelően, majd 150 fokra mérsékelve a sütő hőmérsékletét kb egy órát  sütjük a tortát. Nem szabad légkeveréssel sütni! A sütési idő leteltekor nem vesszük ki azonnal a sütit, hanem az ajtót nyitva hagyva hagyjuk kicsit kihűlni, különben összezuhan a tortánk. Egy picit így is megereszkedik, megrepedezik majd, de ez normális.
Amikor kihűlt az alap, habbá verjük a tejszínhabot, amit ízesítünk kevés cukorral, stabilizálhatjuk habfixálóval. Ráhalmozzuk a habcsókalapra, majd a tetejére rendezzük a narancsot, vagy más idénygyümölcsöt. Apróra vágott friss mentalevelekkel díszítjük.

Jó étvágyat!


És amíg falatozzuk, pillantsunk bele a következő videoba, gyönyörű!
A hattyú halála Anna Pavlova előadásában

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése