Oldalak

2014. március 1.

Fűszeres sárgarépa krémleves pirított kesumorzsával



Megint egy krémleves, merthogy nálunk ez a "divat", rajongói vagyunk...
 Elmesélem, hogy voltam ezzel a répa levessel: Kisebbik pólósom újabban rákapott a répára, legfőképp nyersen majszolgatja, aminek rettentően örültünk mi felnőttek, mivelhogy hiába a gasztroblogger- gasztroőrült anyuka, a gyerek -  klasszikus kisiskolás módjára - idáig nem nagyon látott túl a brokkolikrémleves - rántotthús - burgonyapüré kombináción. Eszik eszik persze, de ez volt az etalon számára. Mondhatni erősen hagyománytisztelő volt, már ami a családi hagyományokat illeti. Már kezdtem félni, hogy kudarcot vallok, hiába próbálkozom, amikor egyszer csak elkezdte megenni a különböző "ismeretlen" zöldségekből készült ételeket, (spárga, csicsóka, batáta, cékla, stb, nyomon követhető itt a blogon is) és "ismeretlen" husikat (kacsa, mangalica, nyúl), és minő örömmámor, dícsérte is őket! Hogy az ő szavaival éljek, Anya, ez tízpontos, vagyis az ízek harmonikája! Nem elírás, így mondta! :)
Végre :)
Visszatérve a répára: úgy gondoltam, miután megvettem neki 2 kilo biorépát, akkor kellene próbálkozni talán nem csak nyersen enni, csináljunk belőle levest. Mivel családunk krémleves rajongó, adott volt az ötlet: sárgarépa-krémleves - micsoda fantáziadús ötlet, dehát ez van, mi ezt szeretjük, nem kombinálunk túl semmit. Hogy jobban megmaradjanak és koncentrálódjanak az ízek, sütőben gondoltam sütni a répákat, majd fűszerezni, kicsit keleties ízvilággal, római köményen és gyömbéren gondolkodtam, kutatva korábbi olvasmányemlékeim között. Kicsit tartottam persze megint Mazsolám reakciójától, de szerencsére megint megtalálta az ételben az "ízek harmonikáját" :) Úgyhogy jó úton haladunk, úgy érzem...


Fűszeres répakrémleves

Hozzávalók 4 személyre:


  • 8 szál közepes sárgarépa (kb 750-800 g)
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1/2 tk római kömény
  • 1 cm-es gyömbérdarab
  • őrölt chilipaprika ízlés szerint
  • 1/2 dl olívaolaj
  • só, ízlés szerint
  • 1 l csirke vagy zöldségalaplé
  • 1/2 dl tejszín
  • ízlés szerint méz, kb 1-2 teáskanálnyi
  • Natúr kesudió, szárazon megpirítva

Elkészítés:

A sütőt előmelegítjük 180 fokra. A répákat megtisztítjuk, hosszában negyedekbe, majd a negyedeket félbevágjuk. Egy hőálló tálba öntjük az olívaolajat, beleszórjuk a répákat, mellédobjuk a megtisztított fokhagymagerezdeket, megszórjuk őrölt római köménnyel, összeforgatjuk, majd bedobjuk a sütőbe, és fólia alatt puhára megsütjük.
A gyömbért megtisztítjuk, apróra feldaraboljuk, egy pici olívaolajon megfuttatjuk. Rádobjuk a fűszeres sült répát a fokhagymagerezdekkel együtt. Pár percig együtt sütjük őket, majd felöntjük az alaplével, megvárjuk míg felforr. Botmixerrel simára turmixoljuk, pici tejszínnel selymesítjük, összeforraljuk. Megkóstoljuk, ha szükséges, sózzuk, (a sóssága ugyebár az alaplé sósságától függ), kevés mézzel egyenlítjük ki az ízeket.
A kesudiót szárazon megpirítjuk, a levest tálaláskor ezzel szórjuk meg. Én elkövettem egy olyan műveletet is az egyik kesudió adaggal, hogy a sült répából visszamaradt fűszeres olajban megforgattam, majd serpenyőben átsütöttem, finom fűszeres lett. :)

Jó étvágyat!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése